Hartenlief kussentjes voor ondersteuning borstkankerpatiënten

Borstkankerpatiënten die een operatie hebben ondergaan, ontvangen vanuit Borstcentrum ZuidHollandZuid (BCZHZ) een hartvormig kussentje om de druk en pijn op de operatiewond te verlichten. Het kussentje is ontworpen om comfortabel onder de arm te dragen en past door zijn vorm altijd goed. De kussentjes worden in een set gegeven, een grote en een kleinere hartkussen, zodat zij in iedere situatie de geschikte ondersteuning kunnen bieden.

Jaarlijks worden zo'n 600 setjes van deze kussentjes uitgedeeld aan patiënten. De kussens worden liefdevol gemaakt door vrijwilligers van project Hartenlief, die elke maand samenkomen bij de Nieuw Nachtegaal. Dankzij hun inzet verlaat geen enkele patiënt het ziekenhuis zonder een Hartenlief kussentje.

Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis helpt projecten te realiseren waardoor de patiënt zich beter voelt tijdens een behandeling en/of het verblijf binnen het Maasstad Ziekenhuis. Daarnaast stimuleert zij wetenschappelijk of innovatief onderzoek gericht op het genezen van ziektes of het leven met een ziekte draaglijker te maken. De vriendenstichting is geheel afhankelijk van donaties. Ze heeft een ANBI en een CBF keurmerk.